Könyvbe zárt karácsonyok

2015.12.17 11:07

 

Nádasi Krisz nemrégiben egy karácsonyi kisregény-író pályázatot hirdetett, melynek nyertes munkái találhatóak ebben a kötetben.

Krisz számomra egy igazán inspiráló író. Ő az, aki szenvedéllyel ír, amikor pedig nem ír, ugyanilyen szenvedéllyel ássa bele magát a témába: kutatja, hogyan is lehetne még többet, még jobban írni. Tapasztalatairól, élményeiről blogot vezet (amely ITT található), hogy ezeket másokkal is megossza.

Épp ezért nagy megtiszteltetés, hogy beszélgethettem vele a kötet kapcsán.

 

Szia Krisz! Először is köszönöm szépen, hogy lehetővé tetted ezt a beszélgest a kötet kapcsán!
Elmondanád, honnan jött az ötlet, hogy egy ilyen kötet létrejöjjön?
Nagyon szeretek karácsonyi történeteket olvasni, mintegy az ünnepekre való készülődés gyanánt. Rákerestem, hogy magyarul nem létezik olyan kisregény-gyűjtemény, mint amilyeneket az Amazonról szoktam letölteni, és amilyen tevékeny vagyok, egyből kitaláltam: akkor megvalósítom ezt az ötletet én magam! A pályázati forma véletlenül jutott eszembe. Be akartam bizonyítani, hogy a kezdő írók is jók, csak még nem fedezte fel őket senki.
 
Hány pályázat érkezett be összesen? 
71 művet kaptunk. A zsűri is csodálkozott a kéziratok számosságán, hiszen kisregényt írni nehezebb, és hosszabb ideig is tart, mint novellát, valamint a nyári időszakban kellett mindezt megtenni a pályázóknak.
 
Hány író került bele és jelenik meg végül a kötetben?
A zsűri tizenegy alkotást választott ki, amely mellé közönségszavazással jutott be még egy. Ennek a számnak a karácsony kapcsán a keresztény vallásban jelentősége is van: ugyanis karácsony napjától fogva tizenkét napon át ünneplünk meg tizenkét neves szentet, és így maga az ünnep valójában csak januárban fejeződik be. Ez a szokás sajnos már csak angolszász területeken él.
 
Kezdő írók? Nem kezdők? Mit lehet róluk tudni? 
A szerzők közt van, akinek ez az első hosszabb lélegzetvételű alkotása, mások nevéhez pedig fűződik már legalább egy könyv. Egyesek gyerekkoruk óta írnak, mások csak mostanában ragadtak tollat. A szerzők tehát ebből a szempontból is épp oly változatosak, mint bármely más aspektust nézve!
 
Hogy esett a választás a zsűri tagjaira?
Először Otta Katit, a szerkesztőmet kérdeztem meg. Ő az, aki kiadás előtt véleményezi a könyveimet, és rettentő jó szeme van a cselekményben előforduló bakikhoz, valamint a stílushoz, a párbeszédekhez. Megkerestem még Vidi Ritát, aki a jobb agyféltekés kreatív írás megálmodója, hiszen ugyanabban hiszünk: író bárkiből válhat. Nagyon szimpatikus még nekem a regenyiras.net kezdeményezés, ahol Barnóczky Ákos rendező és Szecsődi M. László színész arra buzdítják a népet, ne az ihlet oltárán áldozzanak, hanem inkább tanuljanak meg írni. Ha bármelyikük nem vállalta volna a felkérést, persze lettek volna még tippjeim: de a karácsonyi csoda már májusban beindult, ugyanis mind a négyen vállalták a felkérést.
 
Mi volt a legnehezebb a szelektálás során?
Hát a szelektálás :) A viccet félretéve, mindannyian meglepődtünk, mennyi jó írás érkezett. Gyakorlatilag mindegyikben érdekes volt a téma, a cselekmény vagy a főszereplő. Egyik ámulatból estem a másikba, amikor láttam, hogy némi tanulással és szerkesztéssel tulajdonképpen minden pályázóból válhatna író. Azok az írások estek ki könnyedén, ahol a célcsoport nem stimmelt: a kiírással ellentétben ugyanis jó pár mesét kaptunk. Utána a sablonosabb vagy lehangoló sztorik és a kiforratlan stílusú írók estek ki a rostán, de még így is a művek fele még előttünk volt... Ebből a végső tizenegyet kiválogatni olyan nehéz volt, hogy a végén már elbőgtem magam.
 
Személy szerint Te nem írtál bele a kötetbe, de úgy tudom, mégis inspirált ez a sok író, a téma. Igazam van?
Igen, tervben volt, hogy én is írok egy karácsonyi kisregényt, ha marad rá időm. Mondjuk maradásról beszélni túlzás, de megszállt az ihlet és kiszorítottam rá az időt. Ugyanis megtaláltam nővérem egy elkezdett történetét, és merészen bevállaltam, hogy a másfél oldalnyi gépelt szöveget kikerekítem. Hozzávettem még a karácsonyi pályázat logójává emelkedett diótörős fényképet, és így készült el "Az én Diótörőm" humoros, romantikus női meséje. E-könyvben máris kapható a terjesztőknél (például Book&Walk:https://bit.ly/diotoro_bw, ekönyv.hu: https://bit.ly/diotoro_ekonyv), illetve nyomtatásban nálam meg lehet rendelni.
 
Mire számíthat az olvasó, aki megveszi a Könyvbe zárt karácsonyokat? 
Tizenkét különböző színű, formájú, nagyságú karácsonyfadíszre. Minden történet teljesen különbözik a többi tizenegytől. A helyszín, a főszereplő, a téma, a műfaj, a hangulat változik, ahogy az olvasó halad a könyvben. Felöltöztethetjük a lelkünket, készülhetünk az ünnepekre, ahogy a kisregényeket és novellákat olvassuk, vagy aki szentestét követően olvassa, karácsony mind a tizenkét napjára választhat magának egy-egy írást, hogy vele maradjon az ünneplés érzése a nagy ajándékozás után is.
 
Milyen már most a fogadtatása a kötetnek? 
Engem örömmel tölt el, hogy ilyen sokan mellénk álltak és segítenek népszerűsíteni a kötetet, a mai magyar írókat és a szeretet eszméjét, és hogy a karácsony nem a vásárlásról, hanem az örömről szól. Minden olvasó talált legalább egy olyan történetet a könyvben, ami megszólította, és visszaadta azt az érzést, hogy a karácsony igazán ünnep, és nem csupán egy reklámhadjárat a fogyasztók pénztárcájának kiürítéséért. A nyomtatott könyvből már a megjelenést követő 24 órában 13 példányt rendeltek (a szerzői példányokon túl), így én azt remélem, hogy tényleg hiánypótló kötetet alkottunk.
 
Milyen további fogadtatásra számítotok? 
Remélem, minél több olvasóhoz jut el a könyv, és azt is, hogy a pályázat hatására többen ragadnak tollat és próbálják ki magukat íróként. Mert hiszem, hogy történetekre szükség van: az is lételemünk, hogy mesélhessünk, és az is, hogy mások képzeletébe bekukkanthassunk.
 
A könyvből származó összes bevételt felajánljátok egy alapítványnak. Melyik alapítványra esett a választás és miért?
A Báró Wesselényi Miklós Általános Iskola alapítványa nyert a közönségszavazáson, aminek nagyon örülök. Ez egy viszonylag új iskola, ahol a gyerekek egyéniségét figyelembe veszik a tananyag megválasztásakor és számonkéréskor. Nemcsak magolásból és dolgozatírásból áll a gyermekek napja, hanem sokat mozognak és az alkotó énjük is folyamatos kihívásokat kap.
 

Folytatás? Van-e tervben a jövőben hasonló kezdeményezés?

Nagyon szeretnék újabb pályázatot kiírni, amihez én magam is pénzügyi támogatást, pályázati forrást keresek. Ugyanis sokkal több munkát igényelt a megvalósítás, mint terveztem. Nem is igazán az olvasás maga, hanem a szervezés, a szerkesztés, a marketing telt sok időbe. Több mint 300 órát töltöttem ezzel a pályázattal - remélem, az olvasók úgy ítélik majd meg, hogy megérte!
 
Nagyon szépen köszönöm a beszélgetést! Remélem, mindenki örömét leli majd ebben a válogatásban! Jó olvasást kívánok!
 

A könyvet az alábbi linkeken lehet megrendelni: 
Nyomtatott könyv vásárolható:  https://undergroundbolt.hu/konyvbe-zart-karacsonyok-1344
E-könyv vásárolható:
a Bookline-on: https://bit.ly/KZK_BL 
 
a Librinél: https://bit.ly/KZK_Libri 
 
a Google Play-en: https://bit.ly/KZK_Google
az Apple iTunesnál: https://bit.ly/KZK_itunes
a Book&Walknál: https://bit.ly/KZK_BW
a Publión: https://bit.ly/KZK_Publio 
 
az Adamo Booksnál: https://bit.ly/KZK_Adamo 
 
az ekönyv.hu-n: https://bit.ly/KZK_ekonyv
a DiBooknál: https://bit.ly/KZK_DiBook 
 
a Smashwords oldalán: https://bit.ly/KZK_Smash